Auditoren opleiding
De besturen van Stichting El Amal en Stichting Nederlandse Islamitische Scholen (SNIS) zijn met elkaar de samenwerking aangegaan met betrekking tot het uitvoeren van zelfevaluaties op de betrokken basisscholen. De samenwerking is een kwaliteitszorgmaatregel die het zelfevaluerend vermogen van beide besturen verbetert.
Zo is het scholingsproject Auditing gestart waaraan een 15-tal medewerkers deelnemen uit beide organisaties. Aan dit traject doen leerkrachten, intern begeleiders, directieleden en leden van het bovenschools management mee. De scholing wordt verzorgd door drs. H. van Dael (BMC-advies). De opleiding is gevalideerd voor het schoolleidersregister.
Het scholingsproject Auditing richt zich in eerst instantie op het vergroten van de expertise en onderzoeksvaardigheden van de deelnemers. Zij leren theorie en praktijk samen te brengen. De deelnemers hebben trainingen gevolgd. Vervolgens is de kennis van de deelnemers in de praktijk getoetst door audits uit te voeren. Door audits uit te voeren, wordt het zelfevaluerend vermogen van de scholen onderzocht. Het nieuwe toezichtkader van de onderwijsinspectie is hierbij leidend.
Deze krachtenbundeling van de twee besturen bevestigt de goede onderlinge relatie en vormt de basis tot een langdurige samenwerking. Ook het vertrouwen in elkaar krijgt hierdoor een stevig fundament “je kijkt immers in elkaars keuken".
Het scholingstraject is voltooid en hierdoor beschikken beide organisatie over opgeleide auditors die audits op de scholen kunnen uitvoeren.