Kwaliteit
Kwaliteit El Amal
De scholen van El Amal streven naar hoogwaardige onderwijskwaliteit. Het progressieve karakter van de scholen komt vooral tot uitdrukking in de zin van vooruitstrevend. De scholen leggen zich toe op de voor elk individueel kind beste startkwalificatie voor het voortgezet onderwijs. De scholen “halen eruit, wat er in zit”. Daarnaast is het van belang dat de kinderen als volwassenen van de toekomst zich in de maatschappij van morgen goed staande weten te houden en zich daarin thuis voelen.
Onze slogan: Onze stichting gelooft erin dat identiteit en goed onderwijs onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Voor ons is het belangrijkste om door goed onderwijs aan onze kinderen een stevige basis mee te geven om succesvol en gelukkig te kunnen zijn in alles wat ze doen, want:El Amal gelooft in kinderen
Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg betekent voor stichting El Amal dat de scholen “systematisch de goede dingen doen en deze zichtbaar maken”.
Wij onderzoeken regelmatig, met behulp van adequate instrumenten of dat ook werkelijk zo is en we checken dat niet alleen bij onszelf maar ook bij anderen.
Met behulp van een heldere beleidscyclus (planning- en control-cyclus) zorgen we dat de scholen de goede dingen blijven doen en die waar mogelijk nog verbeteren. Daarom is het systematisch werken aan kwaliteit noodzakelijk. Dat betekent: het juiste beleid formuleren, de juiste handelingen verrichten en op de goede manier evalueren of bereikt is wat we wilden bereiken. Met andere woorden kwaliteitszorg is het geheel van samenhangend beleid, concrete doelstellingen en goed management om de benodigde acties en controles uit te voeren waarmee onze scholen de gewenste kwaliteit systematisch leveren en waar de scholen de kwaliteit ook continu kunnen borgen.
Onze kwaliteitszorg is gekoppeld aan personeelsbeleid. We streven ernaar dat de leerkrachten competenties ontwikkelen die gerelateerd zijn aan de beleidsterreinen die we belangrijk vinden en de doelen die wij hebben gesteld.
El Amal zet haar ambitie om in activiteiten zodat deze bijdragen aan het behalen van doelen. De cyclische benadering en het continu zoeken naar samenhang in activiteiten zijn voor kwaliteitszorg onmisbaar.
Om kwaliteitszorg in kaart te brengen en te analyseren hanteren we twee uitgangspunten:
-
De basiskwaliteit is op orde = beheersen en control
-
We werken aan onze ambities = ontwikkelen
De principes die gelden voor het “beheersen en controleren” dragen bij aan het meetbaar maken van kwaliteiten, aan het kunnen vergelijken van de eigen kwaliteit, aan het ontdekken van en verbeteren van zwakken plekken in de organisatie en aan het verbeteren van resultaten.
De principes die gelden voor het “ontwikkelen” van kwaliteit vinden hun neerslag in het betrekken van geledingen uit de organisatie, beweging te stimuleren en het opdoen van nieuwe kennis en ervaring. Dit leren en ontwikkelen heeft als doel de kwaliteit verder te brengen, evalueren en reflecteren en aan de hand van veranderende uitgangsituaties opnieuw koers te bepalen.
De vijf El Amal scholen zijn allemaal verschillend en werken vanuit de gemeenschappelijke strategische visie. De scholen hebben hun eigen onderwijsaanbod en visie op onderwijs, en werken samen om inhoud te geven aan een herkenbare identiteit, unieke waarden van de stichting en de versterking van de onderwijskwaliteit.
De scholen bundelen krachten en middelen om allemaal tot verdere ontwikkeling te komen. De scholen werken aan een veilige en uitdagende schoolomgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en volop leren.
Kwaliteitskalender
El Amal hanteert een kwaliteitskalender. Deze wordt jaarlijks gemaakt door de kwaliteitscoördinator. In de kwaliteitskalender is zichtbaar welke evaluaties er op bovenschools- en op scholenniveau uitgevoerd moeten worden volgens de jaarplannen. Afstemming van de kalender in tijd en in inhoud vindt plaats.
Elke twee maanden worden activiteiten die op de planning staat gedeeld met de schoolleiding en het stafbureau.
Werken met kwaliteitskaarten (WMK)
De scholen gebruiken WMK PO. Het stafbureau gebruikt WMK BM.
Volgens planning vullen respondenten evaluaties in. De uitslagen worden besproken. Zo nodig vindt er een diepere evaluatie plaats. De eventuele verbeterpunten worden meegenomen in de jaarplannen.
Audits
El Amal heeft een groep opgeleid tot auditor. De audits sluiten aan bij de zelfevaluaties van de scholen, het geeft inzicht in de stand van zaken en maakt het mogelijk een koers uit te zetten. De auditors gaan op onderzoek uit op een school. Er is een duidelijke onderzoeksvraag geformuleerd door de school en het auditteam gaat met de school hierover in gesprek. De uitkomsten van de audits worden vervolgens ingezet om de aanpak op schoolniveau verder te verstevigen.
Verantwoording
Onderwijskwaliteit ontstaat in afstemming met de omgeving. Het voeren van een dialoog en zo rekenschap geven en nemen hoort daar ook bij en is onderdeel van de kwaliteitscyclus. We leggen systematisch verantwoording af aan de verschillende stakeholders.
Tevens hebben we tegenspraak georganiseerd. Dit gebeurt in ieder geval door het intern toezicht en de (G)MR te betrekken bij beleids- en besluitvorming. Daarnaast worden er verschillende verslagen uitgebracht over de doelen en de resultaten. Het bestuur verantwoordt zich hierbij aan de interne toezichthouder. Daarnaast verantwoorden we ons aan de overheid en belanghebbenden.
Opbrengsten
De scholen gebruiken een samenhangend betrouwbaar en valide systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van leerlingen. Om het ontwikkelproces te volgen, hanteren alle scholen het CITO LOVS. Om het gesprek te kunnen voeren over opbrengsten heeft El Amal de zogenaamde Verantwoordingscyclus ontwikkeld. Hierin is opgenomen de verantwoordelijkheid dit de leerlingen zelf nemen m.b.t. de opbrengsten tot aan de verantwoordelijkheid die het bestuur neemt waarbij de maatschappij geïnformeerd wordt over behaalde opbrengsten.