Bij El Amal staan een aantal universele kernwaarden centraal, die we ook terugzien in de islam:
Identiteit Verantwoordelijkheid Verbinding
Respect Integriteit
Deze kernwaarden nemen binnen onze scholen een centrale plek in en fungeren als vertrekpunt voor omgangsnormen en beleid binnen de organisatie. De kernwaarden zijn op de scholen terug te zien in de omgang met en tussen personeel, met leerlingen, met ouders, maar ook op het niveau van het management. Elke school heeft de ruimte om invulling te geven aan deze kernwaarden.
El Amal is zich bewust van de eigen rol in het klaarstomen van kinderen om met diversiteit om te gaan. Op de scholen wordt veel aandacht besteed aan de rol van het individu in het omgaan met de onderlinge verschillen en deze als verrijking te zien. Om dit te bereiken is op alle scholen onder meer de methode De Vreedzame School geïmplementeerd. Ook wordt tijdens godsdienstlessen veel aandacht hieraan besteed.
Identiteit
Identiteit is een breed begrip, maar in het onderwijs wordt identiteit in het algemeen beschouwd als het levensbeschouwelijk karakter ervan. Maatschappelijk gezien kan identiteit ook worden opgevat als een cultureel begrip en op het snijvlak van levensbeschouwelijke en culturele identiteit opereert. De Islam, die de grondslag vormt voor het Islamitisch onderwijs, kent verschillende variaties en opvattingen. Binnen deze context worden de verschillende culturen, waartoe de leerlingen behoren, verenigd. Dit vereist een brede basis, waarin dit alles tot zijn recht dient te komen.
Onze organisatie en onze scholen dienen dan ook voortdurend in gesprek te zijn met personeel en ouders over de verschillen om tot een gemeenschappelijke noemer te komen voor levensovertuiging, cultuur en de pedagogisch-didactische onderwijspraktijk.
El Amal scholen richten zich op sociale competentie en democratisch burgerschap waarbij de klas en de school als een leefgemeenschap wordt beschouwd. Hiervoor wordt de methode De Vreedzame School gebruikt. Er komen thema’s aan de orde die in verbintenis staan met de Islam. Anderzijds is De Vreedzame School gekoppeld aan “Art van Salaam”, een methode die kunst in verband brengt met sociale vaardigheden, eenvoudige toepasbare overleveringen en Koranteksten. Het doel ervan is om de leerlingen cultuurbewust en cultuurwijs te maken. De leerlingen worden uitgedaagd om hun competenties, hun creativiteit en hun talenten te ontwikkelen.
El Amal en haar Islamitische identiteit
Bij El Amal zijn we ervan overtuigd dat kwalitatief goed onderwijs en identiteit onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Al onze scholen streven naar een hoogwaardige onderwijskwaliteit en wij hanteren dan ook op al onze scholen de hedendaagse onderwijskundige en pedagogische inzichten.
Onze focus op kwaliteit van onderwijs combineren wij met onze focus op onze Islamitische identiteit. El Amal staat voor volwaardig Nederlands onderwijs op Islamitische grondslag. Dit komt tot uitdrukking in onze leefwijze, normen en waarden, onze vieringen en uitingen, het onderwijs in de Islam en andere levensovertuigingen. Kinderen van ouders die de behoefte hebben hun kind een Islamitische opvoeding mee te geven, kunnen bij ons terecht, ongeacht of de Islamitische identiteit thuis een rol speelt. Maar ook kinderen van ouders, die geen Islamitische achtergrond hebben, verwelkomen we graag.
De Islam vormt de basis voor ons pedagogisch handelen en het onderwijs op onze scholen. Wij zijn ons ervan bewust dat er vele interpretaties van islam bestaan, die op diverse punten van elkaar verschillen.
El Amal rekent zichzelf tot de Soennitische stroming binnen de islam. Onder “Islam” verstaan wij dat wat voortkomt uit de Koran en de Sunnah. Deze bronnen vormen de basis voor onze scholen en het school bestuurlijke beleid met inbegrip van oog voor de uiteenlopende culturele achtergronden van de verschillende landen van herkomst van de ouders van onze leerlingen.
El Amal scholen bieden hun leerlingen naast goed onderwijs ook goed onderwijs met betrekking tot hun eigen religie. De leerlingen wordt naast de basiskennis over de Islam, ook bijgebracht trots te kunnen zijn op hun religieuze identiteit. In een maatschappij waarin de Islam vaak in de actualiteiten wordt besproken, is het zeker van belang dat kinderen de juiste kennis over de Islam krijgen en hoe deze in hun dagelijks leven op de juiste manier te kunnen praktiseren.
El Amal laat zien dat Islamitisch onderwijs een bijdrage levert aan het ontwikkelen van betrokken burgers voor de toekomst. Juist door de Islamitische waarden en normen, die wij op onze scholen hanteren en communiceren, helpen wij onze leerlingen te worden tot mensen die weten waar ze voor staan.